Gość |
Wysłany: Wto 1:18, 17 Lis 2009 Temat postu: |
|
Skoro się tak domagasz dyskusji to proszę. Bezpieczeństwo energetyczne Polski, to jak na razie hasło bez konkretnego pokrycia. Wogole ta sprawa, to jakims dziwnym trafem, konglomerat haseł i zapowiedzi, które realizuje się w dziwny sposób i niemalże w mafijnych układach. Poczawszy od ministra Kaczmarka wszyscy bez wyjątku tylko gadaja i nic w rzeczywistości nie robią. Przystapienie do UE wymusza na rządzie określone działania wynikajace raczej z ratowania Polski przed milionowymi karami, jak z rzeczywistej chęci jednoznacznego uregulowania tej kwestii. PiS oskarżał SLD o nieróbstwo lub dywersję w sprawie dywersyfikacji dostaw. PO oskarżało PiS, a teraz PiS z SLD, PO. I co? I nic. Jak siedzieliśmy w kieszeni u ruskich, tak siedzimy.
A jak sprawa wygląda od strony formalnej? Ano następująco.
Światowe wydobycie:
A. Ropy naftowej – 3,2 mld ton.
1. Arabia Saudyjska - 12,5%
2. USA - 10%
3. Rosja - 9%
4. Iran - 6%
5. Chiny - 5%
B. Gazu ziemnego – 2352 mln ton.
1. Rosja - 25%
2. USA - 23%
3. Kanada - 8%
4. Indonezja - 4%
5. Holandia - ok. 4%
Jak z powyższego wynika w kwestii dostaw gazu nie ma poza Rosja dla Polski alternatywy. W kwestii dostaw ropy jest, ale... no własnie.
Jak wygląda nasze zapotrzebowanie i nasz potencjał energetyczny. Polski sektor energetyczny cechuje duże zróżnicowanie bilansu nośników energii. Węgiel stanowi 60%, ropa naftowa 22%, gaz ziemny 11%, inne źródła 7%. Aktualnie mamy nadwyżkę w wydobyciu węgla kamiennego oraz przekraczające zapotrzebowanie krajowe zakontraktowane wielkości dostaw gazu ziemnego. Dysponujemy blisko 40% nadwyżką mocy w polskich elektrowniach i elektrociepłowniach. Wynikałoby z tego, że jesteśmy w miarę bezpieczni. Tyle, ża jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach, a te juz nie sa tak oczywiste. Podstawowy błąd, to wypuszczenie z rak kontroli nad sektorami energetycznymi i głupota wynikająca z faktu, że zaczeto prywatyzowac dostawców nergii przed sprywatyzowaniem jej wytwórców, a więc elektrowni, elektrociepłowni itd.
Grozi to bowiem w razie rozbieżności interesow owych podmiotów, zachwianiem ciagłości dostaw. Do tego dochodzi kwestia dywersyfiakcji dostaw surowców i realizacja programu uzyskiwania energii z źródeł odnawialnych. Gudzowaty z swoim "Bartimpeksem" od lat starał się o zezwolenie na podłaczenie 40 km rurociagiem Polski do sieci UE i figę wskórał. A nic nie zdziałał, bo "mafia energetyczna" w osobach z rządu i z okreslonych spólek utraciłaby monopol na dyktowanie okreslonych rozwiazań. Rozwiązań oczywiście po ich myśli (vide: afera hazardowa).
Pod naciskiem ruskich Gudzowatego spuszczono z woda w kiblu i... WC premier Pawlak ogłasza powrót do pomysłu Gudzowatego tyle, że już pod innym szyldem. na to nakłada się zeszłoroczne oświadczenie BBN o mnie wiecej takiej treści:
(...) najkorzystniejszym rozwiązaniem dla polskiej energetyki, zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska jak i bezpieczeństwa energetycznego państwa, byłoby zdywersyfikowanie źródeł produkcji energii. Wiodącą rolę powinien zachować węgiel, stopniowo tracąc ją na rzecz energetyki jądrowej. Swój udział powinny mieć także odnawialne źródła energii (słońce, woda, wiatr) choć obecnie technologicznie ustępują nawet tradycyjnej energetyce. Realizując tę strategię nie należy zapominać o zagrożeniach, jakie ze sobą niesie. Budowa elektrowni atomowych tworzy sieć nowych zależności RP od dostawców technologii, paliwa uranowego, odbiorców odpadów, które wymagają osobnych, bardzo wnikliwych studiów politologicznych. Ale póki co nie istnieją inne – idealne sposoby zapewnienia krajowi bezpieczeństwa energetycznego.
A więc, stawiajmy na energię jądrową i zasoby odnawialne, ale jak raport BBN podkreśla (z resztą słusznie) możemy tak usytuowujac sprawę wyjąć rękę z jednego nocnika tylko po to, aby wsadzić ją w drugi, tylę, że tym razem grożący napromieniowaniem.
Polski sektor energetyczny stoi obecnie przed powaŜnymi wyzwaniami.
Wysokie zapotrzebowanie na energię, nieadekwatny poziom rozwoju infrastruktury wytwórczej i transportowej paliw i energii, znaczne uzaleŜnienie od zewnętrznych dostaw gazu ziemnego i niemal pełne od zewnętrznych dostaw ropy naftowej oraz zobowiązania
w zakresie ochrony środowiska, w tym dotyczące klimatu, powodują konieczność podjęcia zdecydowanych działań zapobiegających pogorszeniu się sytuacji odbiorców paliw i energii.
1
Jednocześnie w ostatnich latach w gospodarce światowej wystąpił szereg niekorzystnych zjawisk. Istotne wahania cen surowców energetycznych, rosnące zapotrzebowanie na energię ze strony krajów rozwijających się, powaŜne awarie systemów energetycznych oraz wzrastające zanieczyszczenie środowiska wymagają nowego podejścia do prowadzenia
polityki energetycznej.
W ramach zobowiązań ekologicznych Unia Europejska wyznaczyła na 2020 rok cele ilościowe, tzw. „3x20%”, tj.: zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 20% w stosunku do roku 1990, zmniejszenie zuŜycia energii o 20% w porównaniu z prognozami dla UE na 2020 r., zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii do 20% całkowitego zuŜycia
energii w UE, w tym zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w transporcie do 10%. W grudniu 2008 roku został przyjęty przez UE pakiet klimatyczno-energetyczny, w którym zawarte są konkretne narzędzia prawne realizacji ww. celów. Polityka energetyczna
poprzez działania inicjowane na szczeblu krajowym wpisuje się w realizację celów polityki energetycznej określonych na poziomie Wspólnoty.
Niniejszy dokument został opracowany zgodnie z art. 13 – 15 ustawy – Prawo energetyczne i przedstawia strategię państwa, mającą na celu odpowiedzenie na najwaŜniejsze wyzwania stojące przed polską energetyką, zarówno w perspektywie krótkoterminowej,
jak i w perspektywie do 2030 roku.
1.2. Podstawowe kierunki polityki energetycznej
Polska, jako kraj członkowski Unii Europejskiej, czynnie uczestniczy w tworzeniu wspólnotowej polityki energetycznej, a takŜe dokonuje implementacji jej głównych celów w specyficznych warunkach krajowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów odbiorców, posiadane zasoby energetyczne oraz uwarunkowania technologiczne wytwarzania i przesyłu
energii.
W związku z powyŜszym, podstawowymi kierunkami polskiej polityki energetycznej są:
• Poprawa efektywności energetycznej,
• Wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii,
• Dywersyfikacja struktury wytwarzania energii elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej,
• Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw,
1 Szersze ujęcie diagnostyczne tej problematyki zostało ujęte w załącznikach 1, 2 i 4 do niniejszego dokumentu.
• Rozwój konkurencyjnych rynków paliw i energii,
• Ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko.
Przyjęte kierunki polityki energetycznej są w znacznym stopniu współzaleŜne. Poprawa efektywności energetycznej ogranicza wzrost zapotrzebowania na paliwa i energię, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, na skutek zmniejszenia
uzaleŜnienia od importu, a takŜe działa na rzecz ograniczenia wpływu energetyki na środowisko poprzez redukcję emisji. Podobne efekty przynosi rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym zastosowanie biopaliw, wykorzystanie czystych technologii węglowych oraz wprowadzenie energetyki jądrowej.
Realizując działania zgodnie z tymi kierunkami, polityka energetyczna będzie dąŜyła do wzrostu bezpieczeństwa energetycznego kraju przy zachowaniu zasady zrównowaŜonego rozwoju.
Polityka energetyczna wpisuje się w priorytety „Strategii rozwoju kraju 2007-2015” przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 roku. W szczególności cele i działania określone w niniejszym dokumencie przyczynią się do realizacji priorytetu dotyczącego poprawy stanu infrastruktury technicznej. Cele Polityki energetycznej są takŜe zbieŜne
z celami Odnowionej Strategii Lizbońskiej i Odnowionej Strategii ZrównowaŜonego Rozwoju UE. Polityka energetyczna będzie zmierzać do realizacji zobowiązania, wyraŜonego w powyŜszych strategiach UE, o przekształceniu Europy w gospodarkę o niskiej emisji
dwutlenku węgla oraz pewnym, zrównowaŜonym i konkurencyjnym zaopatrzeniu w energię.
1.3. Narzędzia realizacji polityki energetycznej
Do głównych narzędzi realizacji polityki energetycznej naleŜy zaliczyć:
• Regulacje prawne określające zasady działania sektora paliwowo-energetycznego oraz ustanawiające standardy techniczne,
• Efektywne wykorzystanie przez Skarb Państwa, w ramach posiadanych kompetencji, nadzoru właścicielskiego do realizacji celów polityki energetycznej,
• BieŜące działania regulacyjne Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, polegające na weryfikacji i zatwierdzaniu wysokości taryf oraz zastosowanie analizy typu benchmarking w zakresie energetycznych rynków regulowanych,
• Systemowe mechanizmy wsparcia realizacji działań zmierzających do osiągnięcia podstawowych celów polityki energetycznej, które w chwili obecnej nie są komercyjnie opłacalne (np. rynek „certyfikatów”, ulgi i zwolnienia podatkowe),
• BieŜące monitorowanie sytuacji na rynkach paliw i energii przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz podejmowanie działań interwencyjnych zgodnie z posiadanymi kompetencjami,
• Działania na forum Unii Europejskiej, w szczególności prowadzące do tworzenia polityki energetycznej UE oraz wspólnotowych wymogów w zakresie ochrony środowiska, tak aby uwzględniały one uwarunkowania polskiej energetyki i prowadziły do wzrostu bezpieczeństwa energetycznego Polski,
• Aktywne członkostwo Polski w organizacjach międzynarodowych, takich jak Międzynarodowa Agencja Energetyczna,
• Ustawowe działania jednostek samorządu terytorialnego, uwzględniające priorytety
polityki energetycznej państwa, w tym poprzez zastosowanie partnerstwa publiczno – prywatnego (PPP),
• Zhierarchizowane planowanie przestrzenne, zapewniające realizację priorytetów polityki energetycznej, planów zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe gmin oraz planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych,
• Działania informacyjne, prowadzone poprzez organy rządowe i współpracujące instytucje badawczo-rozwojowe,
• Wsparcie ze środków publicznych, w tym funduszy europejskich, realizacji istotnych dla kraju projektów w zakresie energetyki (np. projekty inwestycyjne, prace badawczo-rozwojowe).
W ramach realizacji polityki energetycznej zostanie dokonana dogłębna reforma prawa energetycznego, skutkująca stworzeniem pakietu nowych regulacji prawnych.
W jej rezultacie zostaną stworzone stabilne, przejrzyste warunki funkcjonowania podmiotów w obszarze gospodarki paliwowo-energetycznej.
W duŜej mierze działania określone w polityce energetycznej będą realizowane przez komercyjne firmy energetyczne, działające w warunkach konkurencyjnych rynków paliw i energii lub rynków regulowanych. Wobec powyŜszego, interwencjonizm państwa
w funkcjonowanie sektora musi mieć ograniczony charakter i jasno określony cel:
zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz wypełnienie międzynarodowych zobowiązań Polski, szczególnie w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa jądrowego. Tylko w takim zakresie i w zgodzie z prawem UE stosowana będzie interwencja państwa w sektorze energetycznym.
1.4. Struktura dokumentu
Struktura niniejszego dokumentu jest zgodna z podstawowymi kierunkami polityki energetycznej. Dla kaŜdego ze wskazanych kierunków formułowane są cele główne i – w zaleŜności od potrzeb – cele szczegółowe, działania na rzecz ich realizacji oraz przewidywane efekty. Rozdział ósmy przedstawia działania wspomagające dla realizacji
polityki na arenie międzynarodowej oraz na szczeblu samorządowym. Realizacja większości działań określonych w tym dokumencie zostanie rozpoczęta do 2012 roku, jednakŜe ich skutki będą miały charakter długofalowy, pozwalający na osiągniecie celów określonych
w horyzoncie do 2030 roku. W załącznikach została przedstawiona prognoza zapotrzebowania na paliwa i energię, ocena realizacji polityki energetycznej od 2005 roku, program działań wykonawczych na lata 2009 – 2012 oraz wnioski z przeprowadzonej strategicznej oceny oddziaływania polityki energetycznej na środowisko.
2. Poprawa efektywności energetycznej Poprawa efektywności energetycznej jest jednym z priorytetów unijnej polityki energetycznej
z wyznaczonym do roku 2020 celem zmniejszenia zuŜycia energii o 20% w stosunku do scenariusza ”business as usual”. Polska dokonała duŜego postępu w tej dziedzinie. Energochłonność PKB w ciągu ostatnich 10 lat spadła o 30%, jednakŜe w dalszym ciągu efektywność polskiej gospodarki, liczona jako PKB (wg kursu euro) na jednostkę energii,
jest dwa razy niŜsza od średniej europejskiej. Rozwój gospodarczy, będący wynikiem stosowania nowych technologii, wskazuje na znaczny wzrost zuŜycia energii elektrycznej przy relatywnym spadku innych form energii.
Kwestia efektywności energetycznej jest traktowana w polityce energetycznej w sposób priorytetowy, a postęp w tej dziedzinie będzie kluczowy dla realizacji wszystkich jej celów. W związku z tym, zostaną podjęte wszystkie moŜliwe działania przyczyniające
się do wzrostu efektywności energetycznej.
2.1. Cele w zakresie poprawy efektywności energetycznej Główne cele polityki energetycznej w tym obszarze to:
• DąŜenie do utrzymania zeroenergetycznego wzrostu gospodarczego, tj. rozwoju gospodarki następującego bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną,
• Konsekwentne zmniejszanie energochłonności polskiej gospodarki do poziomu UE-15. Szczegółowymi celami w tym obszarze są:
• Zwiększenie sprawności wytwarzania energii elektrycznej, poprzez budowę wysokosprawnych jednostek wytwórczych,
• Dwukrotny wzrost do roku 2020 produkcji energii elektrycznej wytwarzanej w technologii wysokosprawnej kogeneracji, w porównaniu do produkcji w 2006 r.,
• Zmniejszenie wskaźnika strat sieciowych w przesyle i dystrybucji, poprzez m.in. modernizację obecnych i budowę nowych sieci, wymianę transformatorów o niskiej sprawności oraz rozwój generacji rozproszonej,
• Wzrost efektywności końcowego wykorzystania energii,
• Zwiększenie stosunku rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną
do maksymalnego zapotrzebowania na moc w szczycie obciąŜenia, co pozwala zmniejszyć całkowite koszty zaspokojenia popytu na energię elektryczną.
2.2. Działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej
Działania te obejmują:
• Ustalanie narodowego celu wzrostu efektywności energetycznej,
• Wprowadzenie systemowego mechanizmu wsparcia dla działań słuŜących realizacji narodowego celu wzrostu efektywności energetycznej,
• Stymulowanie rozwoju kogeneracji poprzez mechanizmy wsparcia, z uwzględnieniem kogeneracji ze źródeł poniŜej 1 MW, oraz odpowiednią politykę gmin,
• Stosowanie obowiązkowych świadectw charakterystyki energetycznej dla budynków oraz mieszkań przy wprowadzaniu ich do obrotu oraz wynajmu,
• Oznaczenie energochłonności urządzeń i produktów zuŜywających energię oraz wprowadzenie minimalnych standardów dla produktów zuŜywających energię,
• Zobowiązanie sektora publicznego do pełnienia wzorcowej roli w oszczędnym gospodarowaniu energią,
• Wsparcie inwestycji w zakresie oszczędności energii przy zastosowaniu kredytów preferencyjnych oraz dotacji ze środków krajowych i europejskich, w tym w ramach ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, regionalnych programów operacyjnych, środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
• Wspieranie prac naukowo-badawczych w zakresie nowych rozwiązań i technologii zmniejszających zuŜycie energii we wszystkich kierunkach jej przetwarzania oraz uŜytkowania,
• Zastosowanie technik zarządzania popytem (Demand Side Managment), stymulowane poprzez m.in. zróŜnicowanie dobowe stawek opłat dystrybucyjnych oraz cen energii elektrycznej w oparciu o ceny referencyjne będące wynikiem wprowadzenia rynku dnia bieŜącego oraz przekazanie sygnałów cenowych odbiorcom za pomocą zdalnej
dwustronnej komunikacji z licznikami elektronicznymi,
• Kampanie informacyjne i edukacyjne, promujące racjonalne wykorzystanie energii.
Ponadto realizowany będzie cel indykatywny wynikający z dyrektywy 2006/32/WE2, tj.
osiągnięcie do 2016 roku oszczędności energii o 9% w stosunku do średniego zuŜycia energii finalnej z lat 2001 – 2005 (tj. o 53 452 GWh) określony w ramach Krajowego Planu Działań dotyczącego efektywności energetycznej, przyjętego przez Komitet Europejski Rady
Ministrów w dniu 31 lipca 2007 r., oraz pozostałe, nie wymienione powyŜej, działania wynikające z tego dokumentu.
2.3. Przewidywane efekty działań na rzecz poprawy efektywności
energetycznej W wyniku wdroŜenia zaproponowanych działań przewidywane jest bardzo istotne zmniejszenie energochłonności polskiej gospodarki, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. PrzełoŜy się to teŜ na mierzalny efekt w postaci unikniętych emisji
zanieczyszczeń w sektorze energetycznym. Wreszcie, stymulowanie inwestycji w nowoczesne, energooszczędne technologie oraz produkty, przyczyni się do wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki. Oszczędność energii będzie miała istotny wpływ na poprawę efektywności ekonomicznej gospodarki oraz jej konkurencyjność.
3. Wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii
Przez bezpieczeństwo dostaw paliw i energii rozumie się zapewnienie stabilnych dostaw paliw i energii na poziomie gwarantującym zaspokojenie potrzeb krajowych i po akceptowanych przez gospodarkę i społeczeństwo cenach, przy załoŜeniu optymalnego wykorzystania krajowych zasobów surowców energetycznych oraz poprzez dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw ropy naftowej, paliw ciekłych
i gazowych.
2 Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/76/EWG, (Dz. U. L 114 , z dnia 27.04.2006, str.. 64 – 85).
Polska posiada znaczne zasoby węgla, które będą pełnić rolę waŜnego stabilizatora bezpieczeństwa energetycznego kraju, co ma szczególne znaczenie wobec uzaleŜnienia polskiej gospodarki od importu gazu (w ponad 70%) i ropy naftowej (w ponad 95%). Polityka
energetyczna ukierunkowana będzie na dywersyfikację dostaw surowców i paliw, rozumianą równieŜ jako zróŜnicowanie technologii, a nie jak do niedawna – jedynie zróŜnicowanie kierunków dostaw. Wspierany będzie rozwój technologii pozwalających na pozyskiwanie paliw płynnych i gazowych z surowców krajowych. Ze względu na stopniowe wyczerpywanie się zasobów węgla kamiennego i brunatnego
w obecnie eksploatowanych złoŜach, planowane jest w horyzoncie do 2030 roku przygotowanie i rozpoczęcie eksploatacji nowych złóŜ. Z tego względu konieczne jest zabezpieczenie dostępu do zasobów strategicznych węgla, m.in. poprzez ochronę obszarów ich występowania przed dalszą zabudową infrastrukturalną nie związaną z energetyką i ujęcie ich w koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego oraz długookresowej strategii rozwoju. Konieczne jest równieŜ skorelowanie w tych dokumentach planów eksploatacji złóŜ z planami inwestycyjnymi w innych sektorach, np. dotyczącymi infrastruktury drogowej. Dotyczy to
w szczególności złóŜ węgla kamiennego „Bzie Dębina”, „Śmiłowice”, „Brzezinka” oraz złóŜ węgla brunatnego „Legnica”, „Gubin” i złóŜ satelickich czynnych kopalń.
W sektorach gazu ziemnego i ropy naftowej niezbędne jest zwiększenie przepustowości gazowniczych systemów przesyłowych i magazynowych oraz rurociągów naftowych i paliwowych wraz z infrastrukturą przeładunkową oraz magazynową, w tym kawern w strukturach solnych. Wzrost zdolności wydobywczych krajowego gazu ziemnego powinien
słuŜyć nie tylko pokryciu bieŜących potrzeb, ale równieŜ stanowić zabezpieczenie na wypadek wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych lub zakłóceń zewnętrznych.
Dotychczasowe prognozy, dotyczące moŜliwości pokrycia przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną w kraju, wskazują na konieczność rozbudowy istniejących mocy wytwórczych. Zobowiązania dotyczące ograniczania emisji gazów cieplarnianych, zmuszają
Polskę do poszukiwania rozwiązań niskoemisyjnych w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. Wykorzystywane będą wszystkie dostępne technologie wytwarzania energii z węgla przy załoŜeniu, Ŝe będą prowadziły do redukcji zanieczyszczeń powietrza.
Energia elektryczna jest wytwarzana w systemie krajowym przy małych - obecnie poniŜej 10% - moŜliwościach wymiany międzynarodowej. Dlatego główne kierunki polityki energetycznej obejmują obok rozwoju mocy wytwórczych energii elektrycznej, zdolności przesyłowych i dystrybucyjnych sieci elektroenergetycznych, równieŜ zwiększenie
moŜliwości wymiany energii elektrycznej z krajami sąsiednimi. Stworzone zostaną w tym celu odpowiednie regulacje ustawowe, eliminujące istniejące w tym zakresie bariery. WaŜnym elementem polityki energetycznej w tym obszarze będzie równieŜ tworzenie warunków dla wzmacniania pozycji konkurencyjnej polskich podmiotów energetycznych,
tak aby zdolne były one do konkurowania na europejskich rynkach energii.
3.1. Cele i działania w zakresie wzrostu bezpieczeństwa dostaw paliw
i energii
3.1.1. Paliwa – pozyskiwanie i przesyłanie
3.1.1.1 Węgiel
Głównym celem polityki energetycznej w tym obszarze jest racjonalne i efektywne gospodarowanie złoŜami węgla, znajdującymi się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Polityka energetyczna państwa zakłada wykorzystanie węgla jako głównego paliwa dla elektroenergetyki w celu zagwarantowania odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Szczegółowymi celami w tym obszarze są:
• Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na węgiel, zagwarantowanie stabilnych dostaw do odbiorców i wymaganych parametrów jakościowych,
• Wykorzystanie węgla przy zastosowaniu sprawnych i niskoemisyjnych technologii,
w tym zgazowania węgla oraz przerobu na paliwa ciekłe lub gazowe,
• Wykorzystanie nowoczesnych technologii w sektorze górnictwa węgla
dla zwiększenia konkurencyjności, bezpieczeństwa pracy, ochrony środowiska oraz stworzenia podstaw pod rozwój technologiczny i naukowy,
• Maksymalne zagospodarowanie metanu uwalnianego przy eksploatacji węgla w kopalniach.
Dla realizacji powyŜszych celów zostaną podjęte działania obejmujące:
• Wprowadzenie regulacji prawnych uwzględniających cele proponowane w polityce energetycznej, a w szczególności instrumentów motywujących do prowadzenia prac przygotowawczych oraz utrzymywania odpowiednich mocy wydobywczych,
• Rozwój zmodernizowanych technologii przygotowania węgla do energetycznego wykorzystania,
• Zniesienie barier prawnych w zakresie udostępniania nowych złóŜ węgla kamiennego i brunatnego,
• Identyfikacja krajowych zasobów strategicznych węgla kamiennego i brunatnego, oraz ich ochrona przez ujęcie w planach zagospodarowania przestrzennego,
• Zabezpieczenie dostępu do zasobów węgla poprzez realizację przedsięwzięć zakresie udostępniania i przemysłowego zagospodarowania nowych, udokumentowanych złóŜ strategicznych jako inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym,
• Intensyfikacja badań geologicznych w celu powiększenia bazy zasobowej węgla z wykorzystaniem nowoczesnych technik poszukiwawczych i rozpoznawczych,
• Dokończenie trwających zmian organizacyjnych i strukturalnych. W uzasadnionych ekonomicznie przypadkach dopuszczenie moŜliwości tworzenia grup kapitałowych na bazie spółek węglowych i spółek energetycznych, z zachowaniem zasad dialogu społecznego,
• Wsparcie dla gospodarczego wykorzystania metanu, uwalnianego przy eksploatacji węgla w kopalniach węgla kamiennego,
• Wprowadzenie rozwiązań technologicznych umoŜliwiających wykorzystanie metanu z powietrza wentylacyjnego odprowadzanego z kopalń węgla kamiennego,
• Pozyskiwanie funduszy na rozwój górnictwa poprzez prywatyzację spółek węglowych, po uzgodnieniu ze stroną społeczną. Zasadność prywatyzacji, wolumen akcji i czas debiutu będą analizowane pod kątem realizacji celów polityki energetycznej,
• Wspieranie prac badawczych i rozwojowych nad technologiami wykorzystania węgla do produkcji paliw płynnych i gazowych, zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko procesów pozyskiwania energii z węgla oraz w zakresie węglowych ogniw paliwowych,
• Zachowanie przez Ministra Gospodarki dotychczasowych kompetencji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w odniesieniu do przedsiębiorstw górniczych.
3.1.1.2 Gaz
Głównym celem polityki energetycznej w tym obszarze jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego.
Szczegółowymi celami w tym obszarze są:
• Zwiększenie przez polskie przedsiębiorstwa zasobów gazu ziemnego pozostających w ich dyspozycji,
• Zwiększenie moŜliwości wydobywczych gazu ziemnego na terytorium Polski,
• Zapewnienie alternatywnych źródeł i kierunków dostaw gazu do Polski,
• Rozbudowa systemu przesyłowego i dystrybucyjnego gazu ziemnego,
• Zwiększenie pojemności magazynowych gazu ziemnego,
• Pozyskanie przez polskie przedsiębiorstwa dostępu do złóŜ gazu ziemnego poza granicami kraju,
• Pozyskanie gazu z wykorzystaniem technologii zgazowania węgla,
• Gospodarcze wykorzystanie metanu, poprzez eksploatację z naziemnych odwiertów powierzchniowych.
Działania zmierzające do dywersyfikacji dostaw poprzedzone zostaną kaŜdorazowo analizą Knomiczną pod kątem alternatywnego wykorzystania moŜliwości pozyskania gazu z surowców krajowych, w tym z zastosowaniem nowych technologii.
Działania w tym obszarze to:
• Właściwa polityka taryfowa, zachęcająca do inwestowania w infrastrukturę liniową przesył i dystrybucja gazu),
• Budowa terminalu do odbioru gazu skroplonego (LNG),
• Zawarcie na warunkach rynkowych kontraktów na zdywersyfikowane dostawy gazu ziemnego dla terminalu do odbioru gazu skroplonego oraz z kierunku północnego,
• Stworzenie polityki zrównowaŜonego gospodarowania krajowymi zasobami gazu umoŜliwiającej rozbudowę bazy rezerw gazu ziemnego na terytorium Polski,
• Realizacja inwestycji umoŜliwiających zwiększenie wydobycia gazu ziemnego na terytorium Polski,
• Dywersyfikacja dostaw poprzez budowę systemu przesyłowego umoŜliwiającego dostawy gazu ziemnego z kierunku północnego, zachodniego i południowego oraz budowa połączeń międzysystemowych realizujących w pierwszej kolejności postulat dywersyfikacji źródeł dostaw,
• Pozyskiwanie przez polskie przedsiębiorstwa dostępu do złóŜ gazu ziemnego poza granicami kraju,
• Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych z wykorzystaniem funduszy europejskich,
• Usprawnienie mechanizmu reagowania w sytuacjach kryzysowych,
• Zabezpieczenie interesów państwa w strategicznych spółkach sektora gazowego,
• Stosowanie zachęt inwestycyjnych do budowy pojemności magazynowych (poprzez odpowiednią konstrukcję taryf oraz zapewnienie zwrotu na zaangaŜowanym kapitale),
• Działania legislacyjne, mające na celu likwidację barier inwestycyjnych,
w szczególności w zakresie duŜych inwestycji infrastrukturalnych (magazyny, infrastruktura LNG, tłocznie gazu, etc.) oraz inwestycji liniowych,
• Kontynuacja prac pilotaŜowych udostępnienia metanu ze złóŜ węgla kamiennego.
3.1.1.3 Ropa naftowa i paliwa płynne
Światowy rynek ropy naftowej i paliw płynnych jest rynkiem konkurencyjnym. W przypadku Polski istnieje jednak zagroŜenie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej, a takŜe monopolistycznego kształtowania jej ceny, co związane jest z ogromną dominacją rynku
przez dostawy z jednego kierunku. Aby uniknąć takiej sytuacji, naleŜy zwiększyć stopień dyersyfikacji dostaw (istotne jest nie tylko zwiększenie liczby dostawców, ale równieŜ weliminowanie sytuacji, w której ropa pochodzi z jednego obszaru, a jej przesył jest kontrolowany przez jeden podmiot).
Głównym celem polityki energetycznej w tym obszarze jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, poprzez:
• zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej, rozumianej jako uzyskiwanie ropy naftowej z róŜnych regionów świata, od róŜnych dostawców z wykorzystaniem alternatywnych szlaków transportowych,
• budowę magazynów ropy naftowej i paliw płynnych o pojemnościach
zapewniających utrzymanie ciągłości dostaw, w szczególności w sytuacjach kryzysowych.
Szczegółowymi celami w tym obszarze są:
• Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej do Polski z innych regionów świata, m.in. poprzez budowę infrastruktury przesyłowej dla ropy naftowej z regionu Morza Kaspijskiego,
• Rozbudowa infrastruktury przesyłowej i przeładunkowej dla ropy naftowej i produktów ropopochodnych,
• Rozbudowa i budowa magazynów na ropę naftową i paliwa płynne
(magazyny kawernowe, bazy przeładunkowo-magazynowe),
• Uzyskanie przez polskich przedsiębiorców dostępu do złóŜ ropy naftowej
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
• Zwiększenie ilości ropy przesyłanej tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
• Zwiększenie poziomu konkurencji w sektorze, celem minimalizowania negatywnych skutków dla gospodarki, wynikających z istotnych zmian cen surowców na rynkach siatowych,
• Utrzymanie udziałów Skarbu Państwa w kluczowych spółkach sektora,
a takŜe w spółkach infrastrukturalnych,
• Ograniczenie ryzyka wrogiego przejęcia podmiotów zajmujących się przerobem ropy naftowej, świadczących usługi w zakresie przesyłu i magazynowania ropy naftowej oraz produktów naftowych,
• Zwiększenie bezpieczeństwa przewozów paliw drogą morską.
Działania zmierzające do dywersyfikacji dostaw ropy naftowej poprzedzone będą KŜdorazowo analizą ekonomiczną pod kątem alternatywnego wykorzystania moŜliwości pozyskania paliw płynnych z surowców krajowych, w tym z zastosowaniem nowych technologii.
Działania w tym obszarze to:
• Budowa infrastruktury umoŜliwiającej transport ropy naftowej z innych regionów Świata w tym z regionu Morza Kaspijskiego w ramach projektu Euroazjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej,
• Wspieranie działań w zakresie intensyfikacji poszukiwań i zwiększenia wydobycia krajowego, prowadzonych przez polskie firmy na lądzie i na szelfie Morza Bałtyckiego oraz poza granicami kraju,
• Rozbudowa infrastruktury przesyłowej, przeładunkowej oraz magazynowej (w tym kawern) dla ropy naftowej i paliw płynnych
• Wykorzystanie narzędzi nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa dla stymulowania i monitorowania realizacji projektów w zakresie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej i paliw płynnych,
• Zmiany legislacyjne dotyczące zapasów paliw płynnych, w szczególności zniesienie obowiązku fizycznego utrzymywania zapasów przez przedsiębiorców w zamian za opłatę celową, przeznaczoną na utrzymywanie zapasów przez podmiot prawa publicznego,
• Likwidacja barier w rozwoju infrastruktury paliwowej oraz wsparcie inwestycji infrastrukturalnych z wykorzystaniem funduszy europejskich,
• Zabezpieczenie przewozów paliw drogą morską.
3.1.2. Wytwarzanie i przesyłanie energii elektrycznej oraz ciepła
Głównym celem polityki energetycznej w tym obszarze jest zapewnienie ciągłego pokrycia zapotrzebowania na energię przy uwzględnieniu maksymalnego moŜliwego wykorzystania krajowych zasobów oraz przyjaznych środowisku technologii.
Szczegółowymi celami w tym obszarze są:
• Budowa nowych mocy w celu zrównowaŜenia krajowego popytu na energięelektryczną i utrzymania nadwyŜki dostępnej operacyjnie w szczycie mocy osiągalnej krajowych konwencjonalnych i jądrowych źródeł wytwórczych na poziomie minimum 15% maksymalnego krajowego zapotrzebowania na moc elektryczną,
• Budowa interwencyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej, wymaganych ze względu na bezpieczeństwo pracy systemu elektroenergetycznego,
• Rozbudowa krajowego systemu przesyłowego umoŜliwiająca zrównowaŜony wzrost gospodarczy kraju, jego poszczególnych regionów oraz zapewniająca niezawodne dostawy energii elektrycznej (w szczególności zamknięcie pierścienia 400kV oraz pierścieni wokół głównych miast Polski), jak równieŜ odbiór energii elektrycznej
z obszarów o duŜym nasyceniu planowanych i nowobudowanych jednostek wytwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych,
• Rozwój połączeń transgranicznych skoordynowany z rozbudową krajowego systemu przesyłowego i z rozbudową systemów krajów sąsiednich, pozwalający na wymianę co najmniej 15% energii elektrycznej zuŜywanej w kraju do roku 2015, 20% do roku
2020 oraz 25% do roku 2030,
• Modernizacja i rozbudowa sieci dystrybucyjnych, pozwalająca na poprawęniezawodności zasilania oraz rozwój energetyki rozproszonej wykorzystującej lokalneźródła energii,
• Modernizacja sieci przesyłowych i sieci dystrybucyjnych, pozwalająca obniŜyćdo 2030 roku czas awaryjnych przerw w dostawach do 50% czasu trwania przerw w roku 2005,
• DąŜenie do zastąpienia do roku 2030 ciepłowni zasilających scentralizowane systemy ciepłownicze polskich miast źródłami kogeneracyjnymi.
Dla realizacji powyŜszych celów zostaną podjęte działania obejmujące:
• NałoŜenie na operatorów systemu przesyłowego oraz systemów dystrybucyjnych obowiązku wskazywania w opracowanych planach rozwoju sieci przesyłowej i dystrybucyjnej preferowanych lokalizacji nowych mocy wytwórczych oraz kosztów ich przyłączenia. Plany te będą opracowywane i publikowane co trzy lata,
• Działania legislacyjne, mające na celu likwidację barier inwestycyjnych,
w szczególności w zakresie inwestycji liniowych,
• Wprowadzenie przez operatora sieci przesyłowej wieloletnich kontraktów
na regulacyjne usługi systemowe w zakresie rezerwy interwencyjnej i odbudowy zasilania krajowego systemu elektroenergetycznego,
• Ogłoszenie przez operatora systemu przesyłowego przetargów na moce interwencyjne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracy systemu elektroenergetycznego,
• Odtworzenie i wzmocnienie istniejących oraz budowa nowych linii
elektroenergetycznych, w szczególności umoŜliwiających wymianę transgranicznąenergii z krajami sąsiednimi,
• Ustalenie metodologii wyznaczania wysokości zwrotu z zainwestowanego kapitału, jako elementu kosztu uzasadnionego w taryfach przesyłowych i dystrybucyjnych dla inwestycji w infrastrukturę sieciową,
• Wprowadzenie zmian do Prawa energetycznego w zakresie zdefiniowania
odpowiedzialności organów samorządowych za przygotowanie lokalnych załoŜeń do planów i planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe,
• Przeniesienie do właściwości Ministra Gospodarki nadzoru właścicielskiego nad operatorem systemu przesyłowego energii elektrycznej (PSE Operator S.A.),
• Utrzymanie przez Skarb Państwa większościowego pakietu akcji w PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz kontrolnego, na poziomie pozwalającym zachować władztwo korporacyjne Skarbu Państwa, pakietu akcji w spółce Tauron Polska Energia S.A. w spółce,
• Wprowadzenie elementu jakościowego do taryf przesyłowych i dystrybucyjnych przysługującego operatorom systemu przesyłowego oraz systemów dystrybucyjnych za obniŜenie wskaźników awaryjności i utrzymywanie ich na poziomach określonych przez Prezesa URE dla danego typu sieci,
• Zmiana mechanizmów regulacji poprzez wprowadzenie metod kształtowania cen ciepła z zastosowaniem cen referencyjnych oraz bodźców do optymalizacji kosztów zaopatrzenia w ciepło,
• Preferowanie skojarzonego wytwarzania energii jako technologii zalecanej przy budowie nowych mocy wytwórczych.
3.2. Przewidywane efekty działań na rzecz wzrostu bezpieczeństwa
dostaw paliw i energii
3.2.1. Paliwa – pozyskiwanie i przesyłanie
Realizacja celów polityki energetycznej pozwoli na zmniejszenie stopnia uzaleŜnienia Polski od importu gazu ziemnego, ropy naftowej i paliw płynnych z jednego kierunku. MoŜliwym do osiągnięcia celem jest zwiększenie udziału gazu wydobywanego w kraju, bądź produkowanego na bazie polskich surowców. Poprawią się teŜ znacznie zdolności
magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz gazu ziemnego, umoŜliwiające zaopatrzenie kraju w niezbędne paliwa w sytuacjach kryzysowych.
Oparcie się na krajowych zasobach węgla, jako głównym paliwie dla elektroenergetyki systemowej, pozwoli na utrzymanie niezaleŜności wytwarzania energii elektrycznej i w znacznym stopniu ciepła, szczególnie w systemach wielkomiejskich, od zewnętrznychźródeł dostaw, gwarantując bezpieczeństwo energetyczne w zakresie wytwarzania i dostaw energii elektrycznej.
3.2.2. Wytwarzanie i przesyłanie energii elektrycznej oraz ciepła
Realizacja polityki energetycznej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej pozwoli na zrównowaŜenie zapotrzebowania na energię elektryczną, które narasta szybko ze względu
na rozwój gospodarczy kraju. Zapewnione zostaną niezbędne moce regulacyjne, potrzebneaby dostosować wytwarzanie energii elektrycznej do zmieniającego się w znacznym stopniu dobowego zapotrzebowania.
Rozwój sieci przesyłowych oraz sieci dystrybucyjnych poprawi niezawodność pracy tych sieci, a informacja o moŜliwych lokalizacjach mocy wytwórczych ułatwi podejmowanie decyzji o inwestycjach. Wydawanie warunków przyłączenia na określony czas, przy
konieczności uiszczania kaucji, zlikwiduje powszechnie występujące dziś zjawisko blokowania moŜliwości inwestycji, poprzez niewykorzystywanie warunków przyłączenia.
Wprowadzenie ściśle określonej metodologii obliczania stopy zwrotu z kapitału zainwestowanego w infrastrukturę, pozwoli na przyciągnięcie inwestorów komercyjnych. Wprowadzenie elementu jakościowego w taryfach przesyłowych będzie zachętądlaoperatorów systemu przesyłowego oraz systemów dystrybucyjnych do podnoszenia
niezawodności pracy sieci.
Istotnym elementem poprawy bezpieczeństwa energetycznego jest rozwój energetyki rozproszonej, wykorzystującej lokalne źródła energii, jak metan czy OZE. Rozwój tego typu energetyki pozwala równieŜ na ograniczenie inwestycji sieciowych, w szczególności w system przesyłowy. System zachęt dla energetyki rozproszonej w postaci systemów
wsparcia dla OZE i kogeneracji będzie skutkował znacznymi inwestycjami w energetykęrozproszoną.
4. Dywersyfikacja struktury wytwarzania energii elektrycznej
poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej Bezpieczeństwo energetyczne Polski wymaga zapewnienia dostaw odpowiedniej ilości energii elektrycznej po rozsądnych cenach przy równoczesnym zachowaniu wymagańochrony środowiska. Ochrona klimatu wraz z przyjętym przez UE pakietem klimatycznoenergetycznym powoduje konieczność przestawienia produkcji energii na technologie o niskiej emisji CO2. W istniejącej sytuacji szczególnego znaczenia nabrało wykorzystywanie
wszelkich dostępnych technologii z równoległym podnoszeniem poziomu bezpieczeństwa energetycznego i obniŜaniem emisji zanieczyszczeń przy zachowaniu efektywności ekonomicznej.
Wobec obecnych trendów europejskiej polityki energetycznej, jednym z najbardziej poŜądanych źródeł stała się energetyka jądrowa, która oprócz braku emisji CO2 zapewnia równieŜ niezaleŜność od typowych kierunków pozyskiwania surowców energetycznych. Rada Ministrów uchwałą z 13 stycznia 2009 roku zobowiązała wszystkich uczestników procesu do podjęcia intensywnych działań w celu przygotowania warunków do wdroŜenia programu polskiej energetyki jądrowej w zgodzie z wymogami i zaleceniami sprecyzowanymi w dokumentach Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej. Dotrzymanie zakładanego
terminu uruchomienia pierwszej elektrowni jądrowej do 2020 roku wymaga zapewnienia szerokiego udziału organów państwa i zaangaŜowania środków budŜetowych, posiadania wykwalifikowanej kadry i sprawnych instytucji zarówno w fazie przygotowawczej do
podjęcia ostatecznej decyzji o realizacji programu rozwoju energetyki jądrowej, jak i w fazie przygotowań do przetargu.
Prace przygotowawcze związane z wprowadzeniem energetyki jądrowej w Polsce będąobejmowały w szczególności szerokie konsultacje społeczne oraz zidentyfikowanie i minimalizację potencjalnych zagroŜeń.
Konieczne jest teŜ zapewnienie długotrwałego dostępu do wszystkich elementów cyklu paliwowego. Uran moŜe być pozyskiwany z regionów, które są politycznie stabilne, a konkurencja wśród producentów jest duŜa, co zabezpiecza przed ewentualnym dyktatem cen. Kwestie zakupu paliwa przez kraje członkowskie UE są koordynowane przez –
specjalnie do tego celu powołaną przez Euratom – Europejską Agencję Dostaw
3.4.1. Cele w zakresie dywersyfikacji struktury wytwarzania energii
elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej
Głównym celem polityki energetycznej w tym obszarze jest przygotowanie
infrastruktury dla energetyki jądrowej i zapewnienie inwestorom warunków do wybudowania i uruchomienia elektrowni jądrowych opartych na bezpiecznych technologiach, z poparciem społecznym i z zapewnieniem wysokiej kultury bezpieczeństwa jądrowego na wszystkich etapach: lokalizacji, projektowania, budowy, uruchomienia, eksploatacji i likwidacji elektrowni jądrowych.
Celami szczegółowymi w tym obszarze są:
• Dostosowanie systemu prawnego dla sprawnego przeprowadzenia procesu rozwoju energetyki jądrowej w Polsce,
• Wykształcenie kadr dla energetyki jądrowej,
• Informacja i edukacja społeczna na temat energetyki jądrowej,
• Wybór lokalizacji dla pierwszych elektrowni jądrowych,
• Wybór lokalizacji i wybudowanie składowiska odpadów promieniotwórczych nisko i średnio aktywnych,
• Wzmocnienie kadr dla energetyki jądrowej i bezpieczeństwa radiacyjnego,
• Utworzenie zaplecza badawczego dla programu polskiej energetyki jądrowej na bazie istniejących instytutów badawczych,
• Przygotowanie rozwiązań cyklu paliwowego zapewniających Polsce trwały i bezpieczny dostęp do paliwa jądrowego, recyklingu wypalonego paliwa i składowania wysoko aktywnych odpadów promieniotwórczych,
4.2. Działania na rzecz dywersyfikacji struktury wytwarzania energii
elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej
Działania te obejmują:
• Stworzenie podstaw instytucjonalnych do przygotowania i wdroŜenia programu polskiej energetyki jądrowej,
• Określenie niezbędnych zmian ram prawnych dla wdroŜenia programu polskiej energetyki jądrowej oraz przygotowanie i koordynacja wdraŜania tych zmian,
• Przygotowanie projektu programu polskiej energetyki jądrowej będącego podstawąkonsultacji społecznych oraz przeprowadzenie tych konsultacji, a następnie przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Ministrów, 3 Euroatom Supply Agency.
• Przygotowanie Państwowej Agencji Atomistyki do pełnienia roli dozoru jądrowego i radiologicznego dla potrzeb energetyki jądrowej,
• Realizacja programu kształcenia kadr dla instytucji związanych z energetyką jądrową,
• Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjnej i edukacyjnej, dotyczącej programu polskiej energetyki jądrowej,
• Analizy lokalizacyjne dla elektrowni jądrowych,
• Analizy lokalizacyjne dla składowiska odpadów promieniotwórczych wraz
z projektem składowiska i przygotowaniem jego budowy,
• Budowa zaplecza naukowo-badawczego oraz wspieranie prac nad nowymi technologiami reaktorów i synergią węglowo-jądrową. Przygotowanie programu udziału Polski we wszystkich fazach cyklu paliwowego,
• Przygotowanie udziału polskiego przemysłu w programie energetyki jądrowej,
• Przygotowanie planów dostosowania sieci przesyłowej dla elektrowni jądrowych,
• Rozpoznawanie zasobów uranu na terytorium Polski.
4.3. Przewidywane efekty działań na rzecz dywersyfikacji struktury
wytwarzania energii elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki
jądrowej W efekcie planowanych działań dotyczących energetyki jądrowej, zostanie przedstawiony Radzie Ministrów do zatwierdzenia program wprowadzenia energetyki jądrowej w Polsce.
Ponadto, na tym etapie zostanie przygotowana infrastruktura organizacyjno-prawna, umoŜliwiająca wdroŜenie programu. W szczególności nastąpi przyśpieszenie procesu kształcenia kadr oraz rozwój zaplecza szkoleniowego i naukowo-badawczego dla energetyki
jądrowej, podniesienie świadomości społecznej na temat tej energetyki, rozwój bazy związanej ze składowaniem odpadów promieniotwórczych oraz zwiększenie liczby krajowych przedsiębiorstw gotowych realizować zamówienia o klasie jakości wymaganej w przemyśle jądrowym.
5. Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym
biopaliw rzwój energetyki odnawialnej ma istotne znaczenie dla realizacji podstawowych celów polityki energetycznej. Zwiększenie wykorzystania tych źródeł niesie za sobą większy stopieńniezaleŜnienia się od dostaw energii z importu. Promowanie wykorzystania OZE pozwala na
zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł dostaw oraz stworzenie warunków do rozwoju energetyki rozproszonej opartej na lokalnie dostępnych surowcach. Energetyka odnawialna to zwykle niewielkie jednostki wytwórcze zlokalizowane blisko odbiorcy, co pozwala na
podniesienie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego oraz zmniejszenie strat przesyłowych.
Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych cechuje się niewielką lub zerową emisjązanieczyszczeń, co zapewnia pozytywne efekty ekologiczne. Rozwój energetyki odnawialnej
przyczynia się równieŜ do rozwoju słabiej rozwiiętych regionów, bogatych w zasoby energii
odnawialnej.
Wspierane będzie zrównowaŜone wykorzystanie poszczególnych rodzajów energii ze źródełodnawialnych. W zakresie wykorzystania biomasy szczególnie preferowane będą rozwiązania
najbardziej efektywne energetycznie, m.in. z zastosowaniem róŜnych technik jej zgazowania i przetwarzania na paliwa ciekłe, w szczególności biopaliwa II generacji. Niezwykle istotne będzie wykorzystanie biogazu pochodzącego z wysypisk śmieci, oczyszczalni ścieków i innych odpadów. Docelowo zakłada się wykorzystanie biomasy przez generację
rozproszoną. W zakresie energetyki wiatrowej, przewiduje się jej rozwój zarówno na lądzie jak i na morzu. Istotny równieŜ będzie wzrost wykorzystania energetyki wodnej, zarówno małej skali jak i większych instalacji, które nie oddziaływują w znaczący sposób naśrodowisko. Wzrost wykorzystania energii geotermalnej planowany jest poprzez uŜycie pomp ciepła i bezpośrednie wykorzystanie wód termalnych. W znacznie większym niŜ dotychczas stopniu zakłada się wykorzystanie energii promieniowania słonecznego za pośrednictwem kolektorów słonecznych oraz innowacyjnych technologii fotowoltaicznych.
Wobec oczekiwanego dynamicznego rozwoju OZE istotnym staje się stosowanie rozwiązań, w szczególności przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii, które zapewnią stabilnośćpracy systemu elektroenergetycznego.
5.1. Cele w zakresie rozwoju wykorzystania OZE
Główne cele polityki energetycznej w tym obszarze obejmują:
• Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w finalnym zuŜyciu energii co najmniej do poziomu 15% w 2020 roku oraz dalszy wzrost tego wskaźnika w latach następnych,
• Osiągnięcie w 2020 roku 10% udziału biopaliw w rynku paliw transportowych, oraz zwiększenie wykorzystania biopaliw II generacji,
• Ochronę lasów przed nadmiernym eksploatowaniem, w celu pozyskiwania biomasy oraz zrównowaŜone wykorzystanie obszarów rolniczych na cele OZE, w tym biopaliw, tak aby nie doprowadzić do konkurencji pomiędzy energetykąodnawialną i rolnictwem oraz zachować róŜnorodność biologiczną,
• Wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej istniejących urządzeń
piętrzących stanowiących własność Skarbu Państwa.
• Zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł dostaw oraz stworzenie optymalnych warunków do rozwoju energetyki rozproszonej opartej na lokalnie dostępnych surowcach
5.2. Działania na rzecz rozwoju wykorzystania OZE
Działania w tym obszarze obejmują:
• Wypracowanie ścieŜki dochodzenia do osiągnięcia 15% udziału OZE w zuŜyciu energii finalnej w sposób zrównowaŜony, w podziale na poszczególne rodzaje energii:
energię elektryczną, ciepło i chłód oraz energię odnawialną w transporcie,
• Utrzymanie mechanizmów wsparcia dla producentów energii elektrycznej ze źródełodnawialnych, np. poprzez system świadectw pochodzenia,
• Utrzymanie obowiązku stopniowego zwiększania udziału biokomponentów w paliwach transportowych, tak aby osiągnąć zamierzone cele,
• Wprowadzenie dodatkowych instrumentów wsparcia zachęcających do szerszego wytwarzania ciepła i chłodu z odnawialnych źródeł energii,
• WdroŜenie kierunków budowy biogazowni rolniczych, przy załoŜeniu powstania do roku 2020 średnio jednej biogazowni w kaŜdej gminie,
• Stworzenie warunków ułatwiających podejmowanie decyzji inwestycyjnych dotyczących budowy farm wiatrowych na morzu,
• Utrzymanie zasady zwolnienia z akcyzy energii pochodzącej z OZE,
• Bezpośrednie wsparcie budowy nowych jednostek OZE i sieci elektroenergetycznych, umoŜliwiających ich przyłączenie z wykorzystaniem funduszy europejskich oraz środków funduszy ochrony środowiska, w tym środków pochodzących z opłaty zastępczej i z kar,
• Stymulowanie rozwoju potencjału polskiego przemysłu, produkującego urządzenia dla energetyki odnawialnej, w tym przy wykorzystaniu funduszy europejskich,
• Wsparcie rozwoju technologii oraz budowy instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej z odpadów zawierających materiały ulegające biodegradacji (np. odpadów komunalnych zawierających frakcje ulegające biodegradacji),
• Ocena moŜliwości energetycznego wykorzystania istniejących urządzeń piętrzących, stanowiących własność Skarbu Państwa, poprzez ich inwentaryzację, ramowe określenie wpływu na środowisko oraz wypracowanie zasad ich udostępniania. Oprócz ww. działań, kontynuowana będzie realizacja Wieloletniego programu promocji
biopaliw i innych paliw odnawialnych w transporcie na lata 2008 – 2014, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 24 lipca 2007 roku.
5.3. Przewidywane efekty działań na rzecz rozwoju wykorzystania OZE
Planowane działania pozwolą na osiągnięcie zamierzonych celów udziału OZE, w tym biopaliw. Ich skutkiem będzie zrównowaŜony rozwój OZE, w tym biopaliw bez negatywnych oddziaływań na rolnictwo, gospodarkę leśną, sektor Ŝywnościowy oraz róŜnorodność biologiczną. Pozytywnym efektem rozwoju OZE będzie zmniejszenie emisji CO2 oraz zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski, poprzez m.in. zwiększenie
dywersyfikacji energy mix.
6. Rozwój konkurencyjnych rynków paliw i energii
Konkurencyjne rynki paliw i energii przyczyniają się do zmniejszenia kosztów wytwarzania, a zatem ograniczenia wzrostu cen paliw i energii.
Detaliczny rynek paliw płynnych moŜna w znacznym stopniu uznać za konkurencyjny, pomimo dostawy na rynek ropy naftowej głównie z jednego kierunku, poniewaŜ znaczne zdolności rozładunkowe portu w Gdańsku i moŜliwości przesyłowe pomiędzy tym portem, a główną rafinerią w Płocku, pozwalają na pewne uniezaleŜnienie od importu rurociągiemPrzyjaźń”. Dwie główne firmy działające na rynku paliw zmieniają ceny w zaleŜności od kosztów zakupu.
W znacznym zakresie działa równieŜ rynek węgla, pomimo konsolidacji kopalń. MoŜliwośćimportu węgla zarówno drogą morską, jak i lądową tworzy warunki do ustalania rynkowych cen tego paliwa. Część kopalń węgla kamiennego i brunatnego działa w grupach
kapitałowych wraz z elektrowniami. W praktyce jednak moŜliwość ustalania rynkowych cen tego paliwa jest zaburzona kosztami transportu spoza i na terenie kraju.
Rynek gazu, pomimo wprowadzenia struktur wymaganych przez dyrektywę 2003/55/WE4, tj. wydzielenia i wyznaczenia przez Prezesa URE operatora systemu przesyłowego oraz operatorów systemów dystrybucyjnych gazowych, a takŜe wyznaczenia pod koniec 2008 r.
operatora systemu magazynowania paliw gazowych, nadal jest silnie zmonopolizowany.
Dostęp nowych podmiotów do rynku jest utrudniony. Ponadto blisko 70% zapotrzebowania krajowego na gaz ziemny pokrywane jest z jednego kierunku dostaw, co wpływa zarówno na brak dywersyfikacji dostaw, jak teŜ na moŜliwość konkurencji cenowej pomiędzy dostawcami gazu.
W znacznie większym stopniu zasady rynkowe zostały wdroŜone w elektroenergetyce.
Zgodnie z dyrektywą 2003/54/WE5 nastąpiło wydzielenie operatorów systemów, odpowiednio operatora systemu przesyłowego oraz operatorów systemów dystrybucyjnych. Zlikwidowano kontrakty długoterminowe ograniczające zakres rynku, zniesiono obowiązek
przedkładania do zatwierdzenia przez Prezesa URE taryf na energię elektrycznądla odbiorców niebędących gospodarstwami domowymi. JednakŜe pomimo wprowadzonych wielu zmian, rynek nie działa w pełni prawidłowo. Istniejące platformy obrotu, tj. giełda energii i platformy internetowe mają bardzo mały obrót. Niewielu odbiorców zdecydowało
się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej ze względu na istniejące bariery, głównie ekonomiczne, techniczne i organizacyjne.
6.1. Cele w zakresie rozwoju konkurencyjnych rynków
Głównym celem polityki energetycznej w tym obszarze jest zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania rynków paliw i energii, a przez to przeciwdziałanie nadmiernemu wzrostowi cen.
Szczegółowymi celami w tym obszarze są:
• Zwiększenie dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego, ropy naftowej i paliw płynnych oraz dostawców, dróg przesyłu oraz metod transportu, w tym równieŜ poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii
• Zniesienie barier przy zmianie sprzedawcy energii elektrycznej i gazu,
• Rozwój mechanizmów konkurencji jako głównego środka do racjonalizacji cen energii,
• Regulacja rynków paliw i energii w obszarach noszących cechy monopolu naturalnego w sposób zapewniający równowaŜenie interesów wszystkich uczestników tych rynków,
• Ograniczanie regulacji tam, gdzie funkcjonuje i rozwija się rynek konkurencyjny,
• Udział w budowie regionalnego rynku energii elektrycznej, w szczególności umoŜliwienie wymiany międzynarodowej,
4 Dyrektywa 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 98/30/WE (Dz.U. L 176 z 15.07.2003, str. 57—78).
5 Dyrektywa 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych
zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 96/92/WE (Dz.U. L 176 z 15.07.2003, str. 37—56).
• WdroŜenie efektywnego mechanizmu bilansowania energii elektrycznej
wspierającego bezpieczeństwo dostaw energii, handel na rynkach terminowych i rynkach dnia bieŜącego, oraz identyfikację i alokację indywidualnych kosztów dostaw energii,
• Stworzenie płynnego rynku spot i rynku kontraktów terminowych energii
elektrycznej,
• Wprowadzenie rynkowych metod kształtowania cen ciepła.
6.2. Działania na rzecz rozwoju konkurencyjnych rynków
Główne działania w ramach polityki energetycznej, dotyczące wprowadzania i poszerzania zakresu funkcjonowania mechanizmów konkurencji, w odniesieniu do rynków paliw płynnych, gazu ziemnego i węgla, są takie same jak działania mające na celu poprawę
bezpieczeństwa energetycznego. Dlatego poniŜej zostały wskazane dodatkowe działania, dotyczące rynku energii elektrycznej oraz rynku gazu ziemnego, tj.:
• WdroŜenie nowego modelu rynku energii elektrycznej, polegającego m.in. na wprowadzeniu rynku dnia bieŜącego, rynków: rezerw mocy, praw przesyłowych oraz zdolności wytwórczych, jak równieŜ mechanizmu zarządzania usługami systemowymi i generacją wymuszoną systemu,
• Ułatwienie zmiany sprzedawcy energii, m.in. poprzez wprowadzenie ogólnopolskich standardów dotyczących cech technicznych, instalowania i odczytu elektronicznych liczników energii elektrycznej,
• Stworzenie warunków umoŜliwiających kreowanie cen referencyjnych energii elektrycznej na rynku,
• Optymalizacja warunków prowadzenia działalności w kraju przez odbiorców energochłonnych dla zapobieŜenia utraty konkurencyjności ich produktów sprzedawanych na rynkach światowych,
• Ochrona najgorzej sytuowanych odbiorców energii elektrycznej przed skutkami wzrostu cen,
• Zmiana mechanizmów regulacji wspierających konkurencję na rynku gazu i wprowadzenie rynkowych metod kształtowania cen gazu.
Oprócz powyŜszych działań planowane jest wzmocnienie pozycji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w związku z koniecznością wdroŜenia wytycznych nowych dyrektyw rynkowych oraz w dostosowaniu do skonsolidowanej struktury sektora energetycznego, w szczególności
poprzez stworzenie moŜliwości kształtowania poŜądanej struktury i infrastruktury rynkowej.
6.3. Przewidywane efekty działań na rzecz rozwoju konkurencyjnych
rynków Realizacja wskazanych powyŜej celów, pozwoli na poszerzenie zakresu działania konkurencyjnych rynków paliw i energii elektrycznej oraz ciepła, prowadząc do zwiększenia konkurencji pomiędzy dostawcami tych paliw i energii. Będzie to skutkować ograniczeniem wzrostu cen paliw i energii, w tym równieŜ wzrostu powodowanego przez czynniki
zewnętrzne, jak np. rosnące ceny ropy naftowej czy gazu, oraz polityczne działania innych państw, ograniczające dostawy paliw.
7. Ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko
7.1. Cele w zakresie ograniczenia oddziaływania energetyki
na środowisko Głównymi celami polityki energetycznej w tym obszarze są:
• Ograniczenie emisji CO2 do 2020 roku przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa energetycznego,
• Ograniczenie emisji SO2 i NOx oraz pyłów (w tym PM10 i PM2,5) do poziomów wynikających z obecnych i projektowanych regulacji unijnych,
• Ograniczanie negatywnego oddziaływania energetyki na stan wód
powierzchniowych i podziemnych,
• Minimalizacja składowania odpadów poprzez jak najszersze wykorzystanie ich w gospodarce,
• Zmiana struktury wytwarzania energii w kierunku technologii niskoemisyjnych.
7.2. Działania na rzecz ograniczenia oddziaływania energetyki
na środowisko
Działania te obejmują:
• Stworzenie systemu zarządzania krajowymi pułapami emisji gazów cieplarnianych i innych substancji,
• Wprowadzenie w wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła dopuszczalnych produktowych wskaźników emisji jako narzędzia pozwalającego zmniejszać poziomy emisji SO2 i NOx, w tym osiągnąć pułapy ustalone w Traktacie Akcesyjnym dla Polski,
• Realizacja zobowiązań wynikających z nowej dyrektywy ETS6 dla elektroenergetyki i ciepłownictwa,
• Wykorzystanie przychodów z aukcji uprawnień do emisji CO2 do wspierania działańgraniczających emisję gazów cieplarnianych,
• Wprowadzenie standardów budowy nowych elektrowni w systemie przygotowania do wychwytywania CO2 oraz określenie krajowych moŜliwości geologicznego składowania dwutlenku węgla, w tym w pustych złoŜach ropy naftowej i gazu ziemnego na dnie Morza Bałtyckiego,
• Aktywny udział w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej, dotyczącej budowyobiektów demonstracyjnych duŜej skali, w zakresie technologii wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla (CCS),
• Wykorzystanie technologii CCS do wspomagania wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego,
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji
gazów cieplarnianych (Dz.U. L 140 z 5.06.2009, str. 63—87).
• Zintensyfikowanie badań naukowych i prac rozwojowych nad technologią CCS oraz nowymi technologiami pozwalającymi wykorzystać wychwycony CO2 jako surowiec w innych gałęziach przemysłu,
• Gospodarcze wykorzystanie odpadów węgla,
• Zwiększenie wykorzystania ubocznych produktów spalania,
• Stosowanie zamkniętych obiegów chłodzenia o duŜej efektywności w elektrowniach i elektrociepłowniach
• Zdiagnozowanie moŜliwości występowania w sektorze energetycznym niezamierzonej produkcji trwałych zanieczyszczeń organicznych (dioksyn i furanów),
• Wsparcie działań w zakresie ochrony środowiska z wykorzystaniem m.in. funduszy europejskich.
Poza działaniami wskazanymi powyŜej, istotne znaczenie dla osiągnięcia celów polityki energetycznej będzie miała realizacja „Polityki ekologicznej państwa w latach 2009 – 2012 z perspektywą do roku 2016”, szczególnie w zakresie obniŜania emisji pyłów, wykorzystania odpadów oraz ochrony wód powierzchniowych i podziemnych.
7.3. Przewidywane efekty działań na rzecz ograniczenia oddziaływania
energetyki na środowisko Przewidywane działania pozwolą na ograniczenie emisji SO2, NOx i pyłów zgodnie ze zobowiązaniami przyjętymi przez Polskę. Działania na rzecz ograniczenia emisji CO2
powinny doprowadzić do znacznego zmniejszenia wielkości emisji na jednostkęprodukowanej energii.
W przedstawionym dokumencie uwzględniono działania umoŜliwiające Polsce wypełnienie zobowiązań, wynikających z obowiązujących regulacji Unii Europejskiej. W szczególności uwzględniono działania na rzecz realizacji przyjętych w grudniu 2008 r. przez Parlament Europejski projektów aktów prawnych wchodzących w skład pakietu znoenergetycznego.
W wyniku negocjacji załoŜeń projektu dyrektywy dotyczącej systemu handlu emisjami Polska otrzymała moŜliwość zastosowania okresu przejściowego w odniesieniu do obowiązku zakupu przez instalacje energetyczne wszystkich uprawnień do emisji gazów cieplarnianych
począwszy od 2013 r. Funkcjonujące w Polsce instalacje, wg stanu na 31 grudnia 2008 r., będą nabywały na aukcjach jedynie część potrzebnych uprawnień – 30% w 2013 r. (w stosunku do średniej emisji z okresu 2005 – 2007, która stanowi wielkość odniesienia, bądź w oparciu o wskaźniki emisji waŜone rodzajem paliwa), a następnie w latach 2014 -
2019 stopniowo zmniejszana będzie pula darmowych uprawnień, aby w 2020 r. osiągnąćpełny system aukcyjny. Dodatkowo, moŜliwość pozyskania darmowych uprawnień otrzymająinstalacje, wobec których w terminie do 31 grudnia 2008 r. fizycznie rozpoczął się proces
inwestycyjny. Przedmiotowy okres przejściowy zapobiegnie eliminacji węgla z portfela paliw pierwotnych, co wpłynęłoby na osłabienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Pozwoli na zweryfikowanie moŜliwości zastosowania na szeroką skalę komercyjnych technologii CCS
lub da ewentualnie podstawę do zastosowania klauzuli rewizyjnej w stosunku do załoŜeńpakietu klimatyczno-energetycznego. Derogacje od 100% zakupu uprawnień do emisji CO2 a aukcji dla elektroenergetyki mogą być przedłuŜone na okres po 2020 r.
Wynikające z nowych regulacji UE wprowadzenie standardów budowy elektrowni węglowych w systemie przygotowania do wychwytywania CO2 pozwoli na szybkie wprowadzenie tych technologii, gdy będą gotowe do komercyjnego zastosowania.
Przewiduje się, Ŝe co najmniej dwie instalacje demonstracyjne CCS zostaną zlokalizowane w Polsce.
8. Działania wspomagające
Realizacja polityki energetycznej będzie wspomagana działaniami Polski w środowisku międzynarodowym, w tym w szczególności na forum Unii Europejskiej, prowadzącymi do kształtowania światowej i europejskiej polityki energetycznej w sposób uwzględniający specyfikę naszego kraju oraz jego zasoby energetyczne i realne moŜliwości zmiany technologii wytwarzania energii.
Dla zapewnienia realizacji strategicznych kierunków polityki energetycznej państwa istnieje konieczność aktywnego korzystania z dostępnych instrumentów polityki wspólnotowej oraz zagranicznej.
Minister Gospodarki na bieŜąco będzie monitorował działania na forum UE, dotyczące polityki energetycznej, a jego przedstawiciele będą aktywnie uczestniczyć w pracach grup roboczych, komitetów oraz komisji poświęconych zagadnieniom bezpieczeństwa energetycznego oraz sprawom energii elektrycznej, gazu ziemnego oraz ropy naftowej.
Jednocześnie Minister Gospodarki będzie w sposób stały analizował rozwój sytuacji w międzynarodowym otoczeniu Polski |
|